Om Avis
Hvor suksesshistorien vår begynte
I 1946 åpnet Warren Avis verdens første utleiestasjon på en flyplass ved Willow Run Airport i Detroit og det med kun tre biler. I dag har Avis mer enn 5000 utleiestasjoner fordelt på 165 land.Avis anses å være et pålitelig merke med prisbelønte tjenester og en lang innovasjonstradisjon. De høyeste kravene til komfort og servicekvalitet har gjort Avis til en av de ledende merkene i verden når det gjelder kundetilfredshet.
Nedenfor har vi oppført noen av de viktigste milepælene i Avis' suksesshistorie:
Milepæler
1946Warren Avis starter Avis Airlines Rent a Car Systems på flyplassen Willow Run Airport i Detroit. Han forutser reisetrendene i etterkrigstiden og åpner den aller første utleiestasjonen i verden på en flyplass.
1953
Den internasjonale ekspansjonen begynner med franchisevirksomhet i Europa, Canada og Mexico.
1963
Avis lanserer en ny dristig reklamekampanje: «vi er kun nr. 2, så vi prøver hardere». Dette slagordet anses i dag som ett av de 10 beste slagordene noen gang og er dypt forankret i Avis' bedriftskultur.
1965
Avis utvider sin internasjonale tilstedeværelse ved å opprette en ny avdeling for Europa, Afrika og Midtøsten (Avis Europe). Selskapet etablerer kontorer i de største europeiske byene og i noen tilfeller opplever selskapet stor suksess (f.eks. i Spania). Avis går fra å være en nykommer til å bli det største bilutleieselskapet på kun ett år.
1973
Avis oppnår markedsledelse i Europa, Afrika og Midtøsten kun åtte år etter opprettelsen av Avis Europe. Selskapet går inn på markedet for leasing av bilparker.
1986
Avis Europe blir det første bilutleieselskapet som noteres på børsen i London. Etter tre år som børsnotert selskap har Avis tredoblet markedsverdien sin.
1989
Avis Europe går tilbake til privat eierskap og har tre store aksjonærer: D'Ieteren, General Motors og Avis Inc.
1997
Avis Europe noteres på børsen i London for andre gang. Hovedgrunnen er finansieringen av selskapets kjerneområde.
2003
Avis Europe skaffer seg rettighetene til å leie ut biler under Budget-merket i Europa, Afrika og Midtøsten.
2012
Avis tildeles prisen «Verdens ledende bilutleiefirma» for syvende år på rad på World Travel Awards.
2013
Avis tildeles prisen «Beste bilutleieselskap i Europa» for tiende år på rad på Business Traveller Awards.
2014
Avis lanserer den mest banebrytende reklamekampanjen i selskapets 50-årige historie, og inspirerer kundene til å oppdage verden. Uforglemmelige opplevelser venter på deg… Du har nøkkelen.