Avis-flyplassveiledning
Å støte på problemer på flyplassen er det siste noen av oss ønsker rett før vi drar av gårde på reisene våre. Enten du skal fly av gårde på ferie, besøke venner eller familie, eller er på jobbreise er vi hos Avis her for å gjøre flyplassopplevelsen din så stressfri som mulig.
Det er derfor vi har forberedt denne enkle, likefremme veiledningen for å håndtere noen av de vanligste problemene du kan møte på flyplassen, og gjøre det bare litt enklere å komme deg ditt du trenger å være.
Ankomst til flyplassen
Hvor tidlig bør jeg være på flyplassen?
Flyplassen kan være et uforutsigbart sted, det er derfor det er best å komme dit med rikelig tid, slik at du kan takle det om det oppstår noen uventede dramaer – uten å risikere å miste flyvningen din.
Selv om hver reise er forskjellig, anbefaler vi å komme til flyplassen to timer tidligere enn avgangstiden din for en innenriksflyvning og 3 timer tidligere for en internasjonal flyvning. Hvis du flyr i travle reiseperioder, som skoleferier, i helger eller i høytider, vil du kanskje komme til flyplassen enda tidligere for å unngå lange køer eller potensielle problemer.
Køer og å komme seg gjennom sikkerhetskontroll
Hvorfor er køer så lange på flyplasser?
Vi har alle vært der – den skrekkelige flyplasskøen. Det er aldri spesielt morsomt å oppleve å bli stående fast i kø før ferien din, og føle som om tiden bare kryper av gårde. Så, hvorfor er køer så lange på flyplasser? Selv om hver kø vil ha sin egen årsak, her er noen av de vanligste grunnene:
Økt passasjervolum – nå som flere mennesker reiser med fly, spesielt i travle tider, kan flyplasser bli overfylte og forårsake lange køer.
Begrenset personale – økende over de siste årene har flyplasser lidd av en mangel på personale på alle driftsområder. Når vi ser dette sammen med økte passasjervolumer, har lange flyplasskøer blitt vanligere som et resultat.
Flyvningsforsinkelser eller -kanselleringer – når flyvninger blir forsinket eller kansellert, kan det skape lenger køer ved flyselskapets skranker når passasjerer forsøker å gjøre om på reiseplanene sine.
Hvor lang tid tar det å komme gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen?
Dessverre finnes det ingen grei måte å forutse hvor raskt du vil kunne komme gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen før reisedagen din. På gode dager kan du storme gjennom – på dårlige dager kan du bli stående fast i en kø i timer. Selv om vi ikke kan garantere hvor lang tid det vil ta, kan vi tilby disse anbefalingene for å sørge for at tiden du tilbringer i sikkerhetskontrollen på flyplassen har så få problemer som mulig:
Vær forberedt – sørg for at du har alle de viktige dokumentene og gjenstandene dine lett tilgjengelig, så som boardingkortet, ID-en din og eventuelle væsker og elektronikk som må fjernes fra bagasjen din.
Pakk smart – vi anbefaler at du sjekker før flyvningen din hva du kan og ikke kan ta med deg, inkludert hvis noe er begrenset eller forbudt i landet du flyr til. Å bære med seg forbudte gjenstander gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen kan til og med resultere i at du mister flyet ditt på grunn av forsinkelsen.
Kle deg passende – bruk sko som er enkle å ta av og på, og unngå å ha på deg gjenstander med metall som kan utløse metalldetektorene. Dette vil gjøre prosessen så rask og likefrem som mulig.
Flyvningsforsinkelser og kreve kompensasjon
Hvor lenge må en flyvning være forsinket før man kan kreve kompensasjon?
Reglene og forskriftene angående kompensasjon for forsinkede flyvninger varierer avhengig av hvilket land du er i, så det er alltid best å sjekke med flyselskapet ditt i tilfelle forsinkelser.
Med det i tankene, hvis du flyr fra, til eller internt i Storbritannia er du dekket av britisk lov, som stadfester at flyselskaper er påkrevd å betale monetær kompensasjon hvis flyvningen din er forsinket med mer enn tre timer. Kompensasjonsbeløpet varierer avhengig av avstanden på flyvningen og lengden på forsinkelsen, men kan strekke seg mellom £ 220 til £ 520.
Du er imidlertid ikke kvalifisert for kompensasjon hvis forstyrrelsen er forårsaket av «ekstraordinære omstendigheter», så som ekstremvær, streik blant ansatte eller en sikkerhetsrisiko.
Hvordan kreve kompensasjon for en forsinket flyvning
Å kontakte kundeserviceavdelingen til flyselskapet ditt eller gå til nettstedet deres er det første trinnet i hvordan du krever kompensasjon for en forsinket flyvning. Derfra kan de hjelpe og informere deg om hvorvidt du er kvalifisert. Hvis du er det, kan de arrangere eventuell betaling av kompensasjon tilbake til deg.
Hva gjør du hvis flyvningen din blir kansellert
En kansellert flyvning er aldri ideelt, men dessverre skjer dette fra tid til annen, av et antall årsaker. På grunn av forstyrrelsen i reiseplanene dine og den økonomiske kostnaden for kanselleringen du vil få, kan du ha rett til kompensasjon eller en refusjon.
Det første du må gjøre er å snakke med flyselskapet direkte. De vil hjelpe deg med å enten ombooke deg på den neste tilgjengelige flyvningen eller jobbe mot å skaffe deg monetær kompensasjon.
Hvis du trenger å komme raskt til reisemålet ditt, men flyselskapet ditt ikke er i stand til å levere deg et alternativ i tide, anbefaler vi deg å finne alternative transportmetoder som å leie en bil, ta et tog eller ta en buss. Selv om det kan være vanskelig å vite hva du skal gjøre når et flyselskap kansellerer flyvningen din, ikke få panikk – alle på flyplassen jobber hardt for å få deg dit du trenger å vøre.
Hvorfor har flyvningen min blitt kansellert?
Det er flere grunner til hvorfor flyvningen din kan bli kansellert. De vanligste grunnene inkluderer
- dårlige værforhold
- flyplassforstyrrelse på grunn av streiker eller problemer med personale
- sikkerhetsproblemer
- tekniske problemer med flyet
Uansett hva grunnen kan være, kan du være sikker på at ingen flyvning blir kansellert uten god grunn, og at sikkerheten din og velværet ditt er førsteprioritet for flyselskapet.
Hva skal jeg gjøre hvis jeg tror jeg vil bli for sen til flyvningen min?
Hvis du sannsynligvis vil bli for sen til flyvningen din, uansett grunn, er det første steget du bør ta å ringe flyselskapet ditt og si fra til dem. Selv om de ikke vil kunne holde flyvning tilbake, kan de hjelpe med å ombooke deg på en annen eller tilby støtte på andre måter. Hvis du er bare litt forsinket, kan de til og med anbefale deg at du fortsatt forsøker å rekke flyvningen din. Flyvninger er forsinket eller blir holdt tilbake hele tiden, så det kan fortsatt være en mulighet for at du kan gå om bord før avgang.
Hva du skal gjøre når du mister flyvningen din
Det er få ting som er mer frustrerende enn å reise hele veien til flyplassen, for bare å finne ut at flyet ditt har reist uten deg. Enten du var forsinket eller det var på grunn av et problem du ikke hadde kontroll over, lurer du mest sannsynlig på hva som vil skje nå som du har mistet flyvningen din.
Hvis du helt enkelt mistet oversikt over tiden, ble sittende fast i trafikk eller er forsinket av noen annen grunn ikke direkte relatert til flyselskapet, vil det sannsynligvis ikke være noe de vil kunne gjøre for deg. Det neste og beste du kan gjøre vil være å snakke med et medlem av personalet for å arrangere for å bestille en erstatningsflyvning, eller finne alternative transportmetoder, så som å leie en bil fra flyplassen.
Det er viktig å huske at flyselskaper ikke er ansvarlige for mistede flyvninger på grunn av lange køer på flyplassen. Fra flyselskapets perspektiv, hvis du mister flyvningen din fordi du ikke var ved gaten i tide, anses det å være din feil. Hvis dette skjer med deg, er det usannsynlig at du vil kunne kreve noen form for kompensasjon.
Tapt bagasje
Hvordan krever jeg tapt bagasje på flyplassen?
Hvis bagasjen din har gått tapt på flyplassen vil det sannsynligvis være en stressende opplevelse – spesielt hvis du ikke er sikker på hva du skal gjøre nå. Her er tingene du trenger å gjøre for å finne den tapte bagasjen din på flyplassen og hvordan du fremmer krav for tapte gjenstander.
For det første har de fleste flyplasser en dedikert bagasjeskranke i bagasjeutleveringsområdet, der de håndterer all tapt eiendom på flyplassen. Her vil du måtte fylle ut en Property Irregularity Report (PIR). Etter at dette er gjort vil håndteringsagenten kunne spore bagasjen din ved å bruke barkoden på den og bør kunne fortelle deg hvor den er. I de fleste tilfeller vil flyselskapet kunne spore bagasjen din og få den levert tilbake til deg i løpet av noen få dager.
Hvis bagasjen din ikke er returnert til deg innen 21 dager, anses den som tapt og du har rett til å kreve kompensasjon enten fra flyselskapet eller fra reiseforsikringsleverandøren din. For å kreve kompensasjon for den tapte bagasjen din, må du skrive til flyselskapet innen 7 dager etter at eiendommen er erklært tapt, og forklare situasjonen og oppgi informasjon om flyvningen din. Det faste beløpet på kompensasjon som et flyselskap er påkrevd å betale deg kan være mindre enn verdien på de tapte gjenstandene, så det er best å sjekke med reiseforsikringsleverandøren din først, hvis du kan fremme et krav hos dem.
Avsluttende tanker
Selv om det at ting går galt på flyplassen kan være en hodepine er det viktig å huske at det er personer der for å hjelpe deg og for å få deg dit du trenger å være. Ved å ha denne informasjonen i tankene kan du være forberedt på å håndtere alle flyplassproblemer du kan få kastet mot deg.
Heldigvis kan du stole på at Avis vil hjelpe deg med å gjøre opplevelsen din så stressfri og hyggelig som mulig, med våre veiledninger til noen av Storbritannias og Europas mest populære flyplasser.
Gjør ventetiden din på London Heathrow om til et gourmeteventyr med vår veiledning til noen av de beste spisestedene på Storbritannias største flyplass.
Ser du etter noe lekkert mens du venter på Birmingham flyplass? Sjekk ut veiledningen vår om alle matalternativene du kan nyte der mens du venter.
Nettopp landet på Manchester flyplass? Les vår veiledning om det lokale området, inkludert kjøreanvefalinger, informasjon om bilutleie og vanlige spørsmål.
Hvis du besøker Skottlands historiske hovedstad anbefaler vi å lese vår bilutleieveiledning for Edinburgh flyplass, som inkluderer lokale kjøretips og anbefalinger for vakre kjøreruter.
For de som lander i solfylte Costa del Sol, har vi forberedt denne enkle veiledningen for å gjøre det superenkelt å leie en bil på Málaga flyplass.
Billeie på dine vilkår. Dette kan du forvente:
- Full fleksibilitet
Nyt gebyrfri fleksibel reservasjon med full refusjon og ingen verdikuponger.
- Full fleksibilitet
- Innsparinger på forsikring
Når du velger Avis Inclusive kan du oppleve sinnsro uten tilleggsutstyr eller overraskelser. Betal på forhånd for gratis utvidet havarihjelp plus og forsikring uten egenandel til en rabatt på 25 %.
- Innsparinger på forsikring
- Lojalitetsfordeler
Bli med i vårt gratis lojalitetsprogram Avis Preferred, og nyt godt av prioritert service, rabatter med mer.
- Lojalitetsfordeler
- Sikkerhet først
Vi tar sikkerhet alvorlig, fra vår godt vedlikeholdte flåte til beskyttelse av opplysningene dine.
- Sikkerhet først
- Raskere henting
Spar tid ved skranken ved å registrere informasjonen din på forhånd med vår enkle og gratis QuickPass. Du kan være på veien raskere enn du tror.
- Raskere henting
- VIP-behandling
Få prioritert betjening ved henting med Avis Preferred. På våre større utleiestasjoner gå rett til bilen din hvor nøklene venter på deg.
- VIP-behandling
Bli med i vårt gratis lojalitetsprogram, Avis Preferred, og nyt livet i hurtigfilen
Som medlem kan du benytte deg av fordelene med vår prioriterte service med én gang. I tillegg vil du ikke finne en billigere Avis-bil noe sted når du bestiller direkte med oss.
Her er noen av fordelene som vil komme din vei:
- En kupong med € 15 rabatt for neste tur etter én billeie.
- Prioritert service hver gang – hopp over køen med ferdigutfylt papirarbeid og klargjort kjøretøy.
- Den fullstendige Avis-appopplevelsen – registrer deg, last ned appen vår og ha fullstendig kontroll over din bil- eller varebilleie. Endre eller oppgradere billeien din når du nærmer deg en utleiestasjon, og velg eksakt merke og modell som du ønsker. Alt med et knappetrykk.
- En kupong for en gratis helgeleie etter tre billeier.
- Avis selvbetjeningsbilleie – på enkelte steder vil nøklene og papirarbeidet ditt vente på deg i bilen.